У стародавніх римлян була своя система цифр. Так, наприклад, щоб записати один, два чи три, використовували палички — І, II, III. П'ять — це п'ять пальців руки. Щоб не малювати чотири пальці і один великий, зображували схематично так: V. Десять — це дві руки, тобто два рази по п'ять: X. Чотири — це від п'яти відняти один, тобто одиничку писали зліва від п'ятірки (IV), а шість — навпаки: VI (п'ять плюс один). Сім — це п'ять і два (VII), вісім — п'ять і три (VIII). Щоб записати число дев'ять, треба від десяти відняти один, тобто одну паличку записати перед десяткою (IX).
А так зображували інші числа:
Цікаво, що римські цифри винайдені не самими римлянами, а їхніми попередниками — етрусками. Римляни запозичили ці зображення, вдосконалили. Від римлян цифри помандрували до інших народів Європи і використовувалися ними, аж поки на зміну їм не прийшли арабські цифри. Однак римські цифри абсолютно не зникли. І тепер часто ставлять їх на циферблатах годинників, ними позначають розділи книг, томи творів, порядкові номери конференцій, фестивалів, спортивних ігор тощо.
На розв’язання кожного завдання учитель відводить не більше однієї хвилини.
1. Як зробити з двох сірників десять, не ламаючи їх?
Відповідь: Скласти з них римське число Х.
2. Чи можна з трьох сірників зробити шість, не ламаючи їх?
Відповідь: Так, необхідно з них скласти римське число VІ.
3. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: VІ + ІV = ХІІ.
Відповідь: VІІ + V = ХІІ.
4. Чи можна з чотирьох сірників зробити сім, не ламаючи їх?
Відповідь: Так, необхідно з них скласти римське число VІІ.
5. Як з 8 сірників зробити три?
Відповідь: Скласти з них слово «три».
6. Візьміть 12 сірників і викладіть з них таку «рівність»: VІ – ІV = ІХ. Рівність, як бачимо, неправильна, бо 6 - 4 не дорівнює 9. Перекладіть один сірник так, щоб утворилась правильна рівність.
Відповідь: Можливі два варіанти: V + ІV = ІХ або VІ + ІV = Х.
7. Як з 13 цілих сірників, кожний з яких має довжину 5 см, покладених один біля одного, скласти метр?
Відповідь: Скласти слово «метр».
8. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: Х - ІХ = VІ.
Відповідь: ХІ – ІХ = ІІ.
9. Додати до чотирьох сірників п’ять так, щоб утворилося сто. Спробуйте знайти два розв’язки.
Відповідь: Скласти із сірників слово «сто», а також можна скласти число 100.
10. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: VІІІ + ІV = ХVІІ.
Відповідь: VІІІ + ІХ = ХVІІ.
Супер клас бомба
ВідповістиВидалитиЦе найкращій сайт
ВідповістиВидалитиДякую
ВідповістиВидалитиДякую
ВідповістиВидалити